Halmstad mamman

Alla inlägg under december 2012

Av Emma - 4 december 2012 14:37

Idag har jag inte ont i halsen längre, bara lite täppt i näsan. Men det tänker jag strunta i för idag är det body combat och de får man ju inte missa! Det är ju super kul, och det är ju riktigt bra träning med!


Snart ska jag gå bort och hämta mina små bustroll på förskolan och svärmor ska följa med på promenaden. Kallt som attan är det även fast det bara är -3 grader, men det blåser så det är väl därför det känns mycket kallare.

Av Emma - 4 december 2012 14:22

Har varit i skolan nu i förmiddags och gjort en examination i grupp. Vi skulle ju göra en egen förskola som sedan ska presenteras på måndag. Från början var det tänkt att vi skulle göra den uppgiften i basgruppen men lärarna ändrade sig och ville att vi skulle bilda nya grupper. 

Men vi har jobbat på nu hela förmiddagen så vi är färdiga, vilket betyder att jag är ledig i morgon. Visserligen har vi saker att läsa till nästa vecka men jag behöver inte åka in till skolan iallafall.


Av Emma - 3 december 2012 21:46

Jag kollade precis på ett avsnitt på tv3play av Småstadafruar. En av fruarna åt middag med en kille hon träffade för första gången. De hade lite olika diskussioner och kom in på ämnet barn.

Han sa att om han får barn någon gång så ska mamman ta hand om barnet tills de är sju år och kan kommunicera. Sen kan han börja leka med det. Hon frågade varför och fick till svar att det blir så jobbigt när de är små.


Men hallå! Så barn under sju år kan inte kommunicera då?

Det motsäger en hel del av det som vi har läst i skolan och av den erfarenheten som jag har av mina egna barn.

Om man har en liten liten bebis så kan man kommunicera med den också. Du får inga svar verbalt men det finns ju så många fler sätt att kommunicera! Räcker du ut tungan så ska du se att du får en tunga tillbaka, alltså "svarar"" barnet dig. Leenden och gråt är också ett sätt att kommunicera och lika så när barnet blir lite äldre, innan talet kommer igång, så visar barnen vad de vill på många olika sätt.

Barnet börjar ju kommunicera redan inne i magen, trycker man på magen så kommer det antagligen en liten spark tillbaka, även det är ju ett sätt att kommunicera man får ett gensvar från barnet!


Så denna människa kanske ska ta och fundera ett par gånger extra innan han bestämmer sig för att han ska ha barn!


Av Emma - 3 december 2012 19:24

Ja nu är det vinter på riktigt. Från att inte vara en endaste liten snöflinga på marken till att ha kommit 10-15 cm under dagen. Jag är som sagt inte över förtjust i snön men nu när den väl ha kommit så kan den ju få ligga ett tag så barnen har glädje av den.

Av Emma - 3 december 2012 12:13

Är nu redo att bege mig ut i snön och ta mig till skolan.
Med förhoppningar om att dagen går fort kan tilläggas!

Av Emma - 3 december 2012 10:46

     

Mina fina små killar!

Av Emma - 3 december 2012 10:36

Känner att jag måste få gnälla av mig lite, tycker lite synd om mig själv om man nu får göra det?

Näsan är täppt, halsen gör ont och huvudet väger några kilon. Med andra ord så känner jag mig inte alls bra! Och kallt är det också..

Sen att veta att vi inte slutar förrän klockan 17 idag gör ju inte saken bättre heller. 

Men men klockan är redan 10.40 så dagen springer förbi som alla andra. Och boken jag ska läsa har jag inte en öppnat idag, jag läste halva förra veckan så jag vet ju vad det handlar om iallafall.

Nä  nu får det vara färdig gnällt, ska ta alvedon, nässpray och halstabletter så ska jag nog klara av denna dagen med.


Av Emma - 3 december 2012 09:45

Nu är busarna lämnade på förskolan, kallt som attan var det att gå dit.

Lucas var överlycklig och Kevin var väl inte så förtjust i att det kom snö i ansiktet på honom när han gick. Men tillslut kom vi fram och Lucas och hans kompisar skulle ut direkt. De hade egentligen planerat att baka pepparkakor men eftersom alla barnen ville ut i snön istället så ändrade dem på det.

Jag har precis kommit hem och druckit lite varm o´boy men jag fryser fortfarande.. Får väl ta ut täcket i soffan krypa ner under det och läsa min bok, "Lyssnandets pedagogik" som vi ska använda oss av i den examinationen vi ska göra denna veckan. Vi ska i basgrupperna skapa en egen förskola och sedan presentera vår idé för kommunen(våra lärare). Ska bli roligt att göra det och sedan skulle vi använda oss av den förskolan i nästa kurs också.

Om man skulle ta tag i den där boken nu innan det är dags att bege sig till skolan. Går världens sämsta tid idag, mellan 13-17.


Ovido - Quiz & Flashcards