Halmstad mamman

Alla inlägg under juli 2014

Av Emma - 29 juli 2014 16:17

Förra veckan blev det en mycket cykel till Lucas. Hans var för liten och Kevins också så vi har kollat runt i hela stan och det slutade med en cykel från Rex fabriksförsäljning. En 20" med sex växlar och utan fotbroms. Behöver jag säga att han är riktigt stolt över den? Hans leende när han rullade ut cykeln ur butiken är obetalbart! Så varje morgon ska han ut och cykla.
Kevin fick ta över Lucas 16" cykel som är nästan som ny och även han är riktigt stolt över den.
Igår var det min tur. Rasmus och jag tog in våra cyklar och skulle fixa till dem. Rasmus var inga problem men min är inte riktigt av samma kvalitet som hans om man säger så. Så det slutade med att vi åkte till Team sportia och inhandlade en ny fin cykel till mig. En av märket Peak, den är grå med rosa på. Måste ju få upp femininiteten på något sätt i en familj som består av tre killar och en ensam tjej. Så idag ska den hämtas och invigas direkt genom en tur från flygstaden till jobbet. Ett natt pass väntar 19-11.

Så nu blir vi hurtiga familjen, det underlättar även att cykla nu när jag kommer få lämna mina grabbar på varsitt håll eftersom förskolan legget på ena sidan vallås och skolan på andra och vi bor mitt emellan.

En mycket stolt Lucas med sin nya fina cykel!

Av Emma - 24 juli 2014 10:40

Nu är det verkligen sommar på riktigt. Temperaturen ligger på runt 30 grader och har gjort det ett bra tag nu. Rasmus jobbar sista veckan nu sedan har han semester. Jag jobbar ju hela somamren, nackdelen med livet som student.. 

Men tack vare nätterna så har jag ju lite ledigt ändå. Nu har jag ledigt tills på tisdag kl 19 vilket känns helt underbart och jag har inga mastodont pass kvar heller utan bara lagom pass där jag börjar på kvällen och slutar på morgonen eller förmiddagen och ett dagtidspass. Så det känns helt okej!

Får se ifall vi kan hitta på någonting nu när Rasmus är ledig med, blir väl inga långväga resor men något roligt får vi väl ta och hitta på.


Men denna lediga dag bjuder inte på så mycket roligt, Rasmus har bilen så jag kan inte åka iväg någonstans. Men tvätten kallar och det behöver städas här hemma.. Kevin är hos en kompis nu och Lucas är ute och leker med grannkillen så det kanske är lika bra att jag tar tag i tråkigheterna så de är gjorda sedan. Ett combatpass väntar ju ikväll så får väl ta och se det som en belöning.




Av Emma - 3 juli 2014 11:33

Regnet öser ner utanför fönstret och det kommer in svala och friska vindar genom den öppna springan från fönstret. Min ledighet är snart slut. Jobbet börjar kl 19 ikväll och är inte slut förrän på fredag klockan 15. Lika bra att börja med ett ordentligt pass och sedan är det dags igen på lördag 14-14 på söndag. Har varit underbart att vara ledig i några dagar och jag hade gärna fortsatt med det. Men inget jobb betyder inga pengar, livet som student..
Men bara två terminer kvar sedan är jag klar och har förhoppningsvis ett jobb vilket även ger semester vilket jag aldrig i mitt liv har haft. Har jobbat alla sommar sedan jag gick i sexan med undantag för en sommar då jag var mammaledig med Lucas. Så den dagen jag går på min första riktiga semester den längtar jag något enormt till! Och att ha ett jobb att gå till varje dag utan att behöva vänta på ett schema som kommer i sista sekund eller vänta på att telefonen ska ringa för att sedan stressa iväg med mina egna barn och sedan iväg till olika ställen.
Kommer bara på fler och fler anledningar som gör att detta året ska bli så himla skönt när det är över sedan.
Den 5/6 2015 kommer vara en av de lyckligaste dagarna i mitt liv!!
Men nu är det dags att njuta lite av de sista timmarna innan det är dags att börja jobba.

Av Emma - 1 juli 2014 14:31

Jag sitter på sagoängen på en filt medan mina pojkar är och leker. Är jag en dålig förälder som inte springer efter dem och leker med dem?
Merparten av alla föräldrar som är här springer efter sina barn som små svansar eller i mina ögon betjänter. Så fort barnen vill något och vinkar med lillfingret uppfyller föräldrarna deras krav.
Är det bara jag som är konstig och en dålig förälder som inte gör så utan anser att de måste få leka själva och få upptäcka saker på egen hand utan en vuxen som är hack i häl. Jag både ser och hör dem hela tiden men jag är inte deras svans. De vet att jag är här och de får själva upptäcka och utforska miljön. Visst bör man som vuxen vara med ibland men inte hela tiden. Det känns nästan som att de tävlar om vem som är den bästa föräldern då den ena skryter mer än den andra.
Men jag tänker lite som så att vad gör de här barnen den dagen det inte finns någon förälder i närheten som kan ge dem vad de pekar på? Då kommer verkligheten och slår dem rätt i ansiktet med en rak höger. För enligt min mening så är det så verkligheten ser ut. Man kan inte få allt man pekar på och man har inte alltid någon som servar en så fort man vinkar lite.
För hur ska barnen kunna bli självständiga individer när de inte får chans att själva komma på lösningar för olika situationer och problem?
Kalla mig dålig förälder om du vill men det är min syn på saken. För jag vill att mina barn ska få möjlighet att prova olika saker och vara självständiga så småningom men ändå veta att det finns någon att vända sig till när det behövs.


Lite bilder från dagen hittills!

Halmstadmamman


Emma heter jag, är 27 år och gift. Tillsammans med min man har jag 2 busiga killar födda mars 2008 och augusti 2009. Jag är nyutexaminerad förskollärare och här kan ni följa min vardag som mamma, förskollärare, fru och mig själv med allt vad det innebär.

Besök

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards