Halmstad mamman

Alla inlägg den 3 oktober 2013

Av Emma - 3 oktober 2013 08:57

Lucas och Kevin har nu fått ipad på förskolan. Eftersom vi hade rätt mycket undersökningar kring dem förra terminen så är det rätt intressant att höra hur de har tänk kring dem.

Jag har inte pratat med personalen än men jag frågade Lucas vilka spel de hade. Han sa att de bara får spela spel där de lär sig något. Jag frågade då vem som har bestämt det och det hade chefen (förskolechefen) gjort.

Men lär man sig inte i alla spel? Och vad är ett "lärandespel"?

Jag gissar att lärande spel innebär siffror, bokstäver, färger och former med mera. Men vad är det som säger att de är lärande/pedagogiska som många kallar dem? Är det bara för att det innehåller just siffror och bokstäver?

Vi såg flera exempel på spel som hade ett visst syfte där barnen inte alls använde det till vad det var tänkt. Är det fortfarande lärande/pedagogiskt på det sättet då?

Och om man nu bara ska ha den typen av spel, får barnen inte ha vanliga brädspel heller då? För det tycker jag är samma sak. Om man tar exempelvis Labyrinten som finns på många förskolor, där finns ju inget "lärande" i den bemärkelsen som många vill ha i en ipad. Men det spelet är det ingen som säger någonting om och inga andra brädspel heller vad jag vet. Dock så kan jag tycka att det sker ett lärande genom att man måste tänka strategiskt och hitta lösningar precis som man gör i ett "vanligt" datorspel. Det finns mycket man kan lära sig via helt "vanliga" spel och barnen tycker oftast att de är roligare med och är det roligt så lär man sig lättare, är min erfarenhet iallafall!


Enligt min mening borde det finnas alla typer av spel digitalt precis som det ska finnas olika sorters brädspel. En variation tror jag på!


Om två veckor är det föräldrarmöte på förskolan, jag gissar att de kommer ta upp ipad då och tala om hur och vad de används till. Ska man då ta upp detta? Ska man vara lite jobbig och ifrågasätta vad de menar med lärande/pedagogiska spel?

Få se om det finns tillfälle att prata med personalen när jag hämtar idag för att höra hur de tänker.



Ovido - Quiz & Flashcards