Halmstad mamman

Alla inlägg under maj 2013

Av Emma - 15 maj 2013 19:41

Jobbet flöt på bra och när jag sedan kom till den andra förskolan för att hålla i min aktivitet gick det som på räls. Det blev inte som jag hade tänkt men det blev som jag förväntat mig fast ända lite bättre. Så jag är så nöjd så! Sen ska jag tillbaka dit igen på måndag för att ställa de sista frågorna till ett barn och även till pedagogen.

Av Emma - 15 maj 2013 08:56

Jag lämnade barnen på förskolan vid 7.45 eftersom jag fick för mig att jag skulle börja jobba 8.30 Men när jag tog på dem kläder för att gå så var det något som kändes galet. Mycket riktigt, när jag kollade almenackan så börjar jag inte förrän 9.30.. 

Busarna var ju reda påklädda så jag gick bort och lämnad dem ändå och sen fick jag snällt gå hem igen, men då han jag ju med att koka lite ägg och bre mig några känckebröd till frukost med. Så inget ont som inte har något gott med sig brukar man ju säga.

Om fem minuter är det iallafall dags att på riktigt åka till jobbet, det blir inte många timmar idag, jag slutar 12 igen men det är för att jag ska till en annan förskola och göra fältundersökningar där. Läsa bok, göra en aktivitet efter det som är kopplad till boken och sedan samtala med två barn om derars literacy kapital och även med en pedagog. Får se om jag hinner med allt idag annars blir det en sväng dit igen på måndag.

Av Emma - 14 maj 2013 08:03

Ungefär så känns det just nu! Det är hur mycket som helst nu så allt känns bara som kaos. Det är massa i skolan, allt kommer ju nu i slutet, det är jobb, utveclingssamtal, läkarbesök och sjukgymnast. Sen är det bröllop och brudbuketten och så ska vi åka iväg till Göteborg. Allt samtidigt! Så det är tre intensiva veckor nu. Ska bli väldigt skönt när det är över sedan.

Av Emma - 11 maj 2013 10:47

I skolan och på förskolorna är det väldigt mycket prat om datorer och ipads. Om man ska ha, varför, varför inte, hur ska man göra med dem, vad ska dem användas till? Är det skadligt för barnen, hur mycket ska dem få sitta, får dem spela, pedagogiska spel.

Ja, frågorna är många! 

Men det som stör mig väldigt mycket är de som påstår att det inte behövs i förskolan för barnen ha detta hemma. Men har alla det? Det finns ju faktiskt dem som inte har tillgång till det i hemmet, ska man bara bortse från dem då? Förskolan ska ju vara ett komplement till hemmet.

När vi gjorde vårt arbete i förra kursen var det en grupp som undersökte just tillgången i hemmen och det visade sig att inte ens hälften hade tillgång till, i detta fallet ipads hemma. Ändå sa personalen på de förskolorna att barnen ha r det hemma så dem behövde inte det där. 

I läroplanen så står det att barnen ska få grunden för ett livsslångt lärande på förskolan och i den grunden ingår väl ändå it och nya medier?! Så som dagens samhälle ser ut så klarar man sig inte utan den digitala kompetensen. Så att alla har hemma och att förskolorna inte behöver det förstår jag inte! Sen säger jag inte att de ska sitta och spela hela dagarna heller! Men jag anser inte att det är skadligt för dem heller utan det är någonting som de måste få chans att göra. Ett "vanligt" spel kan vara väldigt bra för ett barn som går långa dagar på förskolan. De behöver precis som vuxna slappna av ibland. Och argumentet att det finns hemma, Lego brukar finnas hos de flesta med ska de inte heller få vara på förskolan då eftersom de har det hemma?

Och man kan göra så oändligt mycket mer med en ipad och en dator än bara spela spel!

Och diskussionen om "pedagogiska" spel, vad är det? Är det pedagogiskt bara för att det innehåller siffror och bokstäver? Det är ju inte säkert att barnen använder spelen så som det är tänkt att de ska användas. Är dem pedagogiska då? 

Enligt min åskit kan allt bli pedagogiskt beroende på hur man arbetar med det. Likaväl som att det inte behöver vara pedagogiskt bara för att någon säger att det är det!




Av Emma - 10 maj 2013 15:33

Jag fick för mig att det var min present och att den var min.. Men det är två andra som lagt beslag på den!

Av Emma - 10 maj 2013 09:28

Igår kom Johanna och Ellen till Halmstad och de var med på kalaset. Jag frågade Kevin sedan när de hade åkt ifall det var roligt att träffa Ellen och om han tyckte att hon hade blivit stor.

Han sa att hon inte hade växit så hon var inte stor. 

Jag frågade då om han tyckte att hon var en bebis fortfarande.

Då fick jag till svar:

- Nä hon är ingen bebis längre, nu är hon en Ellen!

Av Emma - 10 maj 2013 09:24

Vi fick varsitt armband till killarna av svärmor, det är hennes granen som gör dem. 

Det är armband med telefonnummer på. Det finns ju dem i plast och papper som man kan köpa till barn när man åker iväg. Men jag tyckte att dessa var väldigt bra, så dem (ja pappa, det ska vara DEM och inte dom) ska vi använda när vi åker till Göteborg, helt perfekt!

 

Av Emma - 10 maj 2013 09:13

Igår hade jag mitt kalas, det blev hemma hos mamma och pappa eftersom de har större plats och en trädgård. Maten jag gjorde blev perfekt, det blev bara lite kvar så det räckte och blev inte en massa över. Gott blev det med!

I present av mamma, pappa, svärmor och bror fick jag en ny familjemedlem, en Ipad. Tusen tack för den!!

Och det var inte bara jag som blev glad utan jag har två små killar som blev rätt så glada med. När jag berättade för Kevin att jag hade fått en ipad sa han att han ville ha den hos mormor. Han trodde jag menade att vi skulle ta hem deras, men när jag sa att jag hade fått en egen som vi kunde ha hemma så blev han glad och sen sa han:

- Jag ska också önska mig en Ipad. 

Lille plutt. Bara 3,5 år och ska redan ha en egen tycker han.. Var ska detta sluta?


  


Tack så mycket allihopa som var med och firade mig igår!!



Ovido - Quiz & Flashcards