Halmstad mamman

Direktlänk till inlägg 11 maj 2013

Alla har, eller?

Av Emma - 11 maj 2013 10:47

I skolan och på förskolorna är det väldigt mycket prat om datorer och ipads. Om man ska ha, varför, varför inte, hur ska man göra med dem, vad ska dem användas till? Är det skadligt för barnen, hur mycket ska dem få sitta, får dem spela, pedagogiska spel.

Ja, frågorna är många! 

Men det som stör mig väldigt mycket är de som påstår att det inte behövs i förskolan för barnen ha detta hemma. Men har alla det? Det finns ju faktiskt dem som inte har tillgång till det i hemmet, ska man bara bortse från dem då? Förskolan ska ju vara ett komplement till hemmet.

När vi gjorde vårt arbete i förra kursen var det en grupp som undersökte just tillgången i hemmen och det visade sig att inte ens hälften hade tillgång till, i detta fallet ipads hemma. Ändå sa personalen på de förskolorna att barnen ha r det hemma så dem behövde inte det där. 

I läroplanen så står det att barnen ska få grunden för ett livsslångt lärande på förskolan och i den grunden ingår väl ändå it och nya medier?! Så som dagens samhälle ser ut så klarar man sig inte utan den digitala kompetensen. Så att alla har hemma och att förskolorna inte behöver det förstår jag inte! Sen säger jag inte att de ska sitta och spela hela dagarna heller! Men jag anser inte att det är skadligt för dem heller utan det är någonting som de måste få chans att göra. Ett "vanligt" spel kan vara väldigt bra för ett barn som går långa dagar på förskolan. De behöver precis som vuxna slappna av ibland. Och argumentet att det finns hemma, Lego brukar finnas hos de flesta med ska de inte heller få vara på förskolan då eftersom de har det hemma?

Och man kan göra så oändligt mycket mer med en ipad och en dator än bara spela spel!

Och diskussionen om "pedagogiska" spel, vad är det? Är det pedagogiskt bara för att det innehåller siffror och bokstäver? Det är ju inte säkert att barnen använder spelen så som det är tänkt att de ska användas. Är dem pedagogiska då? 

Enligt min åskit kan allt bli pedagogiskt beroende på hur man arbetar med det. Likaväl som att det inte behöver vara pedagogiskt bara för att någon säger att det är det!




 
 
Emm

Emm

11 maj 2013 11:17

Håller med! Så länge man har ett syfte med vad man gör så finns det ingenting i världen som säger att man inte får använda ipads och sånt i skola och förskola. Angående min förskoleblogg så försvann den bara på något konstigt sätt. Kunde inte längre logga in på den och sen var den borta. :( Väldigt surt! Men jag ska starta upp en ny längre fram. Kramar

http://www.emmli89.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 9 maj 2016 10:14


Veckorna går, sakta fast ändå fort. I morgon går vi in i vecka 37, alltså bara 4 veckor var till beräknat datum! Jag hoppas ju att det blir lite tidigare men det är väl lika bra att ställa in sig på att gå över istället. Så kan man ju bli glatt öve...

Av Emma - 7 april 2016 19:57


I morgon är det exakt en vecka kvar tills jag slutar jobba. Känns skönt eftersom det är tungt att jobba med magen på en yngrebarnsavdelning. Samtidigt som det ska bli tråkigt. Det har precis kommit en ny kollega i mitt arbetslag och det är mycket som...

Av Emma - 6 april 2016 08:32


Ojojoj vad tiden går! Sist jag skrev något här var i somras och efter det har det hänt massor. Jag är fortfarande kvar på samma jobb men jag jobbar bara denna och nästa vecka också. Sedan går jag hem på gravpeng. För i juni ska det nämligen komma ...

Av Emma - 25 juli 2015 10:13

Det har nu gått en vecka sedan semestern började. Helt underbart att bara få vara ledig, utan stress från skola. Fick även ett glädjande mil igår! Så nu kan jag snart ansöka om min legitimation!! Vet knappt om jag har fattat att jag faktiskt är kl...

Av Emma - 16 juli 2015 09:28

Vi är redan inne på mitten av juli månad. Examen är tagen, uppsatsen är godkänd och examensbeviset är ansökt. Jag har jobbat i en och en halv månad och det känns verkligen kanon!! Men nu är det bara två arbetsdagar kvar, idag och i morgon sedan vä...

Ovido - Quiz & Flashcards