Halmstad mamman

Alla inlägg under september 2013

Av Emma - 9 september 2013 09:42

Då var det måndag igen och allt börjar bli som vanligt igen nu när skola, förskola och jobb är i full gång igen. Det känns som att skolan varit igång länge även fast det bara är en vecka. Men det är skönt att komma in i rutiner igen och jag tror att mina älskade små killar behöver det med. Just nu är de sjövilda och gör mig tokig ibland.. Men det är väl så det ska vara, två killar som är fyra och fem år, man kan nog inte vänta sig annat! Men lite mer fasta vardagsrutiner så kanske det blir lite bättre.

Nu är det dags för en heldag på hjärnverket, kemilab och fysiklab står på schemat. Kan nog bli roligt, labrapporten kanske blir mindre rolig men man kan ju inte både äta kakan och ha den kvar.

Av Emma - 6 september 2013 17:30

Jag träffade ju Gabriel igår igen och denna gången var det träning som stod på schemat. Det var ju första gången som jag tränade med honom så han och en kille till körde hur många övningar som helst för att hitta den som passade just mig bäst. Eftersom jag haft detta så länge så kan man ju inte direkt gå efter någon mall.. Jag är tydligen väldigt svar i höger sidan jämfört med den vänstra vilket jag själv inte har märkt, men så är det tydligen.

Men efter mycket prövande av olika saker hittade vi tillslut en övning som kom åt precis där den skulle. Lite massage och knackning här och där så blev det bättre. Sen idag känns det inte lika bra.. Träningsvärken sitter som en smack och jag känner mig som en gammal tant som inte kan gå, sitta och böja mig ordentligt.. Men det betyder väl bara att det hjälper. Så nu är det träning hemma som gäller några dagar så får vi se sen hur det känns. Lite svårt att avgöra smärtan bara eftersom jag har träningsvärk också.

Känns helt underbart att någon äntligen har hittat vad som är problemet och att det finns hopp att det kommer bli bra.

Nu förstår jag även varför jag haft problem att utföra vissa övningar under passen.  

Så jag är verkligen så himla glad att jag fick tips om honom. Sen ska det bli rätt roligt att se hur sjukgymnasterna reagerar när jag ska dit, jag har ju en tid hos henne nästa vecka och det ska bli intressant att höra vad hon har att säga om detta.



Av Emma - 6 september 2013 17:23

Idag blev det en lite shopping runda för både mig och maken, får nog stänga plånboken ett tag nu..

Det blev iallafall ett par nya höst/vinterskor, två träningslinnen, ett par träningsbyxor och så lämnade jag tillbaka de skorna jag köpte förra veckan eftersom jag fick fruktansvärt ont i fötterna av dem på grund av att sulan var konstig. Men trevlig och hjälpsam personal och nu har jag ett par nya skor, jag tränar ju ändå fyra dagar i veckan så ett par bra skor är ett måste. Ett par NIKE free blev det och de var ju en aning dyrare, men så sköna! Det känns knappt att man har skorna på sig, helt underbara!! Så nu vill jag ju bara iväg och inviga dem på gymmet men det får vänta tills måndag. Går in dem här hemma så länge.

Även Rasmus köpte sig lite nya träningskläder.

Dagens fynd för min del:

 

Av Emma - 4 september 2013 21:44

Här i Halmstad finns det en (eller flera?) som försöker ta med sig barn och skadar barn när de är i och pålägg till och från skolan. Det har varit flera fall nu de senaste dagarna, nya områden varje dag. 

Förstår inte hur man kan göra så? I går hade de varit ett fall på skolan här i vallås och idag var det ett fall i Holm. 

Så hemskt att barnen inte ens kan få gå till skolan utan att vara rädda. 

På förskolan där mina killar går fick vi hem en lapp om det inträffade och de hade haft alla barnen på deras avdelning instängda på deras uteplats för att verkligen ha koll på alla då deras gård är väldigt stor och full med träd och buskar. 

HÄR är en länk till meddelandet som har gått ut idag på kommunens hemsida.


Hoppas verkligen att den/de som gör detta åker fast!!


Jag har pratat med Lucas och Kevin om detta och sagt till dem vad som hänt och att de absolut inte får följa med någon någonstans som de inte känner. Inte ens om de har godis, pengar eller leksaker. Kevin brydde sig inte så mycket men Lucas förstod nog lite mer för han har pratat om detta och när vi gick ut så sa han att de inte får springa iväg från mig eftersom mannen kanske kan ta dem. 

Vill verkligen inte på något sätt göra honom rädd men samtidigt vill jag inte ljuga för honom utan berätta precis som det är. Det tror jag är det bästa! Och eftersom han pratar om det och vi svarar p frågor och funderingar så tycker jag inte att man ska förfina någonting utan verkligen få dem att inse allvaret och våga prata om det.


Men som sagt hoppas verkligen att svinet åker fast!!

Av Emma - 4 september 2013 21:30

Idag var det ju teknik som stod på schemat och vi hade ingen aning om vad som väntade. 

Som tur va så var det inget svårt eller jobbigt. Vi fick sortera knappar, undersöka tvättklämmor, flugsmällare, flyta och sjunka, vad som leder ström, vika pappersflygplan, tillverka snurror, leka tidningsleken och massa annat smått och gott. Tänk om alla skoldagar kunde vara såhär, så härligt det hade varit!

Men i morgon är det heldag med först kemiföreläsning och sedan fysikföreläsning. Får väl se hur det går, kemin kan nog bli rolig då läraren verkade helt kanon, fysiken har jag inte en aning om hur det kommer bli. 


Här är några bilder från dagen: 

Av Emma - 3 september 2013 21:05

Barnen sover, maten är fixad inför morgondagen, jag har tränat och tagit mig en lång härlig dusch och Rasmus är iväg hos en kompis och pluggar jaktteori. Så just nu sitter jag här och bara njuter av lugnet, ska ta och fixa i ordning håret och sen får jag väl ta och läsa lite kemi som vi ska ha tills torsdag. 

I morgon är det en heldag med teknik som står på schemat, ska bli intressant att se vad det är för någonting.


Men idag var vi ju på en förskola ute i Haverdal, på förmiddagen gick vi på pippi-skattjakt med barnen och på de olika stationerna fanns det olika skatter som pippi hade gömt i form av olika no-experiment.


På eftermiddagen var det lekplatsfysik som stod på schemat, exempelvis övningar med gungbrädan som syns på bilden. Försöka få jämnvikt på den. Sen var det även med gungorna, rutchkanan och lite annat. 

Av Emma - 3 september 2013 08:16

Efter kursintrot i skolan igår känns det som att det kommer bli en bra kurs. Intensivt ibland men det känns ändå betydligt bättre än innan.
Idag har vi ju en heldag ute i Haverdal på en förskola och vädret är med oss. Så det blir nog en kanondag! Sen ikväll är det ju combat så det blir ju en kanonavslutning på dagen.

Av Emma - 2 september 2013 11:36

Då var det dags att påbörja termin 4 av 7 på utbildningen vilket betyder att halva utbildningen snart är avklarad!

Känner inte alls för att börja igen, hade mycket hellre jobbat men det är väl bara att bita ihop. Jag hoppas att det kommer att bli en rolig höst, det ska iallafall bli kul att träffa allihopa igen efter sommaren. 13.15 börjar vi idag och från i morgon är det fullt ös med långa dagar vilket vi inte är vana vid direkt.. Men i morgon ska vi ut till en förskola och vara där hela dagen, har ingen aning om vad vi ska göra men jag hoppas på fint väder eftersom vi ska vara ute hela dagen.

Dags att äta lite och sedan bege sig till terminens första skoldag.


Ovido - Quiz & Flashcards