Halmstad mamman

Alla inlägg under februari 2013

Av Emma - 5 februari 2013 21:07

I dag i skolan hade vi väldigt intressanta diskussioner under seminariet. Bland annat så kom det upp angående pojkars "vilda" lekar. Den avhandlingen vi utgick ifrån var det någon forskare som hade gjort undersökningar ute bland förskolor och det vi i klassen såg från texten var att pojkarna oftast lekte vilda lekar och att pedagogerna försökte att få dem att leka lugna lekar. Detta gör ju att pojkarna blir hämmade i sin lek och leken är ju något av det viktigaste i barnens utveckling.

Eftersom de blir hämmade så kanske det även är därför som pojkar oftast ligger efter i utvecklingen, för man säger ju oftast att killarna brukar ligga efter tjejerna. Det är även bevisat att pojkar oftast har sämre betyg än tjejerna i alla ämnen utom idrott och hälsa. Och idrott och hälsa är ju ett ämne som är mer likt pojkarnas lek, det är ett ämne som man får röra sig i och man behöver inte sitta stilla. 

Rätt intressant att vända och vrida på detta. Jag tror iallafall att det kan vara så att man hämmar pojkarna vilket då kan leda till att de även blir hämmade inom andra områden än bara leken.. Det tål att tänkas på när man ser killar som springer runt och lekar batman och spiderman och är allmänt högljudda och "stökiga". Som vuxen ska man nog inte lägga sig i för mycket i barnens lek utan låta dem leva ut, inta alltid givetvis för det passar ju sig inte överallt, men så mycket som möjligt.


Denna synen hade jag inte alls på lek innan jag läste om detta. Det kanske inte stämmer men gör det det så är det väldigt skrämmande att man kan påverka barnen så mycket genom att inte låta barnen leva ut i sina fantasier och i sin lek.


Av Emma - 5 februari 2013 17:49

En lång dag i skolan är avklarad, Kevin är med Rasmus och jag och Lucas sitter i bussen på väg in till gymmet. Body combat ikväll och jag har fått med min mamma med. Ska bli roligt!

Av Emma - 4 februari 2013 20:25

Efter helgens festligheter är det nu tillbaka till vardagen igen. 

Klockan ringde 6.20 i morse, det var motigt att gå upp men jag var ju tvungen. Klockan 8 lämnades busarna och sedan begav jag mig mot högskolan för att träffa Ann. Vi tog en frukost på Maxi innan vi satte igång med vår poster. Vi kom en liten bit och ska fortsätt igen i morgon. På efter middagen hade vi föreläsning om Barn som inte leker. Det gör så ont i hjärtat när man läser boken och man inser att det verkligen är så det fungerar i verkligheten. Vissa barn syns nästan inte på förskolorna utan bara glider med, medan vissa syns och hörs hela tiden. Men det är väl så det fungerar i det verkliga livet med. Men på förskolorna har ju pedagogerna iallafall ett ansvar att se till att barnen kommer in i den socialaleken. Nu när det ska in fler förskollärare på förskolorna så hoppas jag att alla bär med sig detta och puschar på de barnen som behöver det.

 



Efter föreläsningen blev det en vända till gymmet. 5 kilometer på någon maskin (vet inte vad den heter). Det är som en trappmaskin men man går inte uppåt utan det är mer åt sidan. Svårt att förklara.. Men efter det blev det ett trx pass. En vända till Maxi blev det också innan jag tillslut åkte hem och nu är det dags att läsa till morgondagens litteratur seminarium. Har kommit halvvägs så jag behövde en liten paus nu. 

Men det är väl dags att ta tag i läsande igen så det blir klart!


Av Emma - 3 februari 2013 21:21

Ville bara tacka min söta syster som gjorde frisyren på mig igår och sen min mamma och pappa som passade våra små busar undertiden vi var på bröllopet! Vad hade vi gjort utan er? ♥


Och morfar (min pappa) ska ju lära dem allt han kan så det är Iphone och Ipad som gäller då..  

Av Emma - 3 februari 2013 21:10

Gårdagens bröllop var helt fantastiskt! De var så fina och allt gick kanon.

Vi önskar er all lycka i framtiden!


 

Herr och fru Ågardt, så fina!


 

Fina bruden!

Buketterna jag gjorde


 

Tårtorna


 

Mitt hår som Elin fixade


 

Och lilla jag, tyvärr inte så bra bild.. Det är på natten när vi precis kommit hem från festen


 

Rasmus skulle ta med paketet eftersom jag var med Carolina hos frisören innan. Och är man själv i bilen och ingen kan hålla paketet så är ju bältet ett perfekt sätt att hålla fast det på!



Av Emma - 1 februari 2013 12:42

Lämnade busarna vid 9 och sedan åkte jag till blomsterlandet och fixade brudbukett, tärnbukett och corsage inför i morgon. Det är ju nämligen i morgon som Carolina och André blir man och hustru! 

Presenten är inköpt och inslagen, kläderna är fixade och i kväll ska jag åka och hjälpa till i festlokalen sen är det den stora dagen i morgon. Ska bli så roligt. Min snälla lillasyster ska fixa mitt hår och jag tror det kommer bli riktigt bra. Bild på buketten kommer i morgon, jag vill ju inte att alla ska se den före bruden!

 

Ovido - Quiz & Flashcards