Halmstad mamman

Alla inlägg den 5 februari 2013

Av Emma - 5 februari 2013 21:24

När jag ändå är inne på lek och förskolan så kom jag och tänka på en sak när jag jobbade för ett tag sedan. 

Det var jag och en annan vikarie där och hon var barnskötare och hon har jobbat som det i över 20 år. Vi hade en kille som åkte på rutschkanan som de har inomhus och denna killen på 2,5 år hade även själv konkat dit en madrass och lagt under när man kommer ner. För min del fick han åka hur han ville och det störde inte mig. När denna killen senare var med barnskötaren inne vid rutschkanan så var hon stenhård med att han skulle sitta på rumpan och åka och ha fötterna framåt. Jag för står bara inte varför man måste sitta och åka vanligt?! Det är väl jättebra att denna killen är nyfiken och vill testa på nya saker och själv komma på vad som fungerar och inte. Han visste ju hur man åkte vanligt och behövde antagligen mer utmaning och det fick han genom att inte åka på "rätt" håll. Visst han kanske kan slå sig lättare om han åker med huvudet först men han slår sig ju inte så allvarligt att han skadar sig allvarligt. Han hade kunnat skada sig lika mycket om han åkt ordentligt. 

Kanske är en löjlig sak att reta upp sig på men vi får ju lära oss att barnen är kompetenta och klarar saker själva. De måste få utmanas och upptäcka saker. Det står även i läroplanen som all personal på förskolan måste följa! 

Och det är inte bara på det stället jag var på den gången som detta har hänt utan även på andra ställen. Kanske inte just med en rutschkana men just det där att man som jag skrev i förra inlägget hämmar barnen i deras fantasi och utveckling för att man är rädd att det ska hända något och kanske för att "så har det alltid varit". 

Jag vill inte på något sätt klanka ner på barnskötare för det finns barnskötare som är hur bra och goa som helst men men i just detta fallet så var det en barnskötare. I vissa fall vet man inte ens vilka som är barnskötare respektive förskollärare.

Men sen tror jag lite det har med utbildning att göra med. Barnskötare har ingen pedagogisk utbildning utan en omvårdnadsutbildning. Så ni som säger att förskollärare går och utbildar sig i 3,5 år för att byta blöjor och leka, det är bra mycket mer än så!! Och det är ju i de tidiga åren man lägger grunden för framtiden.


Av Emma - 5 februari 2013 21:07

I dag i skolan hade vi väldigt intressanta diskussioner under seminariet. Bland annat så kom det upp angående pojkars "vilda" lekar. Den avhandlingen vi utgick ifrån var det någon forskare som hade gjort undersökningar ute bland förskolor och det vi i klassen såg från texten var att pojkarna oftast lekte vilda lekar och att pedagogerna försökte att få dem att leka lugna lekar. Detta gör ju att pojkarna blir hämmade i sin lek och leken är ju något av det viktigaste i barnens utveckling.

Eftersom de blir hämmade så kanske det även är därför som pojkar oftast ligger efter i utvecklingen, för man säger ju oftast att killarna brukar ligga efter tjejerna. Det är även bevisat att pojkar oftast har sämre betyg än tjejerna i alla ämnen utom idrott och hälsa. Och idrott och hälsa är ju ett ämne som är mer likt pojkarnas lek, det är ett ämne som man får röra sig i och man behöver inte sitta stilla. 

Rätt intressant att vända och vrida på detta. Jag tror iallafall att det kan vara så att man hämmar pojkarna vilket då kan leda till att de även blir hämmade inom andra områden än bara leken.. Det tål att tänkas på när man ser killar som springer runt och lekar batman och spiderman och är allmänt högljudda och "stökiga". Som vuxen ska man nog inte lägga sig i för mycket i barnens lek utan låta dem leva ut, inta alltid givetvis för det passar ju sig inte överallt, men så mycket som möjligt.


Denna synen hade jag inte alls på lek innan jag läste om detta. Det kanske inte stämmer men gör det det så är det väldigt skrämmande att man kan påverka barnen så mycket genom att inte låta barnen leva ut i sina fantasier och i sin lek.


Av Emma - 5 februari 2013 17:49

En lång dag i skolan är avklarad, Kevin är med Rasmus och jag och Lucas sitter i bussen på väg in till gymmet. Body combat ikväll och jag har fått med min mamma med. Ska bli roligt!

Ovido - Quiz & Flashcards