Halmstad mamman

Direktlänk till inlägg 5 februari 2013

Lite irriterad..

Av Emma - 5 februari 2013 21:24

När jag ändå är inne på lek och förskolan så kom jag och tänka på en sak när jag jobbade för ett tag sedan. 

Det var jag och en annan vikarie där och hon var barnskötare och hon har jobbat som det i över 20 år. Vi hade en kille som åkte på rutschkanan som de har inomhus och denna killen på 2,5 år hade även själv konkat dit en madrass och lagt under när man kommer ner. För min del fick han åka hur han ville och det störde inte mig. När denna killen senare var med barnskötaren inne vid rutschkanan så var hon stenhård med att han skulle sitta på rumpan och åka och ha fötterna framåt. Jag för står bara inte varför man måste sitta och åka vanligt?! Det är väl jättebra att denna killen är nyfiken och vill testa på nya saker och själv komma på vad som fungerar och inte. Han visste ju hur man åkte vanligt och behövde antagligen mer utmaning och det fick han genom att inte åka på "rätt" håll. Visst han kanske kan slå sig lättare om han åker med huvudet först men han slår sig ju inte så allvarligt att han skadar sig allvarligt. Han hade kunnat skada sig lika mycket om han åkt ordentligt. 

Kanske är en löjlig sak att reta upp sig på men vi får ju lära oss att barnen är kompetenta och klarar saker själva. De måste få utmanas och upptäcka saker. Det står även i läroplanen som all personal på förskolan måste följa! 

Och det är inte bara på det stället jag var på den gången som detta har hänt utan även på andra ställen. Kanske inte just med en rutschkana men just det där att man som jag skrev i förra inlägget hämmar barnen i deras fantasi och utveckling för att man är rädd att det ska hända något och kanske för att "så har det alltid varit". 

Jag vill inte på något sätt klanka ner på barnskötare för det finns barnskötare som är hur bra och goa som helst men men i just detta fallet så var det en barnskötare. I vissa fall vet man inte ens vilka som är barnskötare respektive förskollärare.

Men sen tror jag lite det har med utbildning att göra med. Barnskötare har ingen pedagogisk utbildning utan en omvårdnadsutbildning. Så ni som säger att förskollärare går och utbildar sig i 3,5 år för att byta blöjor och leka, det är bra mycket mer än så!! Och det är ju i de tidiga åren man lägger grunden för framtiden.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 9 maj 2016 10:14


Veckorna går, sakta fast ändå fort. I morgon går vi in i vecka 37, alltså bara 4 veckor var till beräknat datum! Jag hoppas ju att det blir lite tidigare men det är väl lika bra att ställa in sig på att gå över istället. Så kan man ju bli glatt öve...

Av Emma - 7 april 2016 19:57


I morgon är det exakt en vecka kvar tills jag slutar jobba. Känns skönt eftersom det är tungt att jobba med magen på en yngrebarnsavdelning. Samtidigt som det ska bli tråkigt. Det har precis kommit en ny kollega i mitt arbetslag och det är mycket som...

Av Emma - 6 april 2016 08:32


Ojojoj vad tiden går! Sist jag skrev något här var i somras och efter det har det hänt massor. Jag är fortfarande kvar på samma jobb men jag jobbar bara denna och nästa vecka också. Sedan går jag hem på gravpeng. För i juni ska det nämligen komma ...

Av Emma - 25 juli 2015 10:13

Det har nu gått en vecka sedan semestern började. Helt underbart att bara få vara ledig, utan stress från skola. Fick även ett glädjande mil igår! Så nu kan jag snart ansöka om min legitimation!! Vet knappt om jag har fattat att jag faktiskt är kl...

Av Emma - 16 juli 2015 09:28

Vi är redan inne på mitten av juli månad. Examen är tagen, uppsatsen är godkänd och examensbeviset är ansökt. Jag har jobbat i en och en halv månad och det känns verkligen kanon!! Men nu är det bara två arbetsdagar kvar, idag och i morgon sedan vä...

Ovido - Quiz & Flashcards