Halmstad mamman

Direktlänk till inlägg 1 juli 2014

Är det jag som är en dålig förälder?

Av Emma - 1 juli 2014 14:31

Jag sitter på sagoängen på en filt medan mina pojkar är och leker. Är jag en dålig förälder som inte springer efter dem och leker med dem?
Merparten av alla föräldrar som är här springer efter sina barn som små svansar eller i mina ögon betjänter. Så fort barnen vill något och vinkar med lillfingret uppfyller föräldrarna deras krav.
Är det bara jag som är konstig och en dålig förälder som inte gör så utan anser att de måste få leka själva och få upptäcka saker på egen hand utan en vuxen som är hack i häl. Jag både ser och hör dem hela tiden men jag är inte deras svans. De vet att jag är här och de får själva upptäcka och utforska miljön. Visst bör man som vuxen vara med ibland men inte hela tiden. Det känns nästan som att de tävlar om vem som är den bästa föräldern då den ena skryter mer än den andra.
Men jag tänker lite som så att vad gör de här barnen den dagen det inte finns någon förälder i närheten som kan ge dem vad de pekar på? Då kommer verkligheten och slår dem rätt i ansiktet med en rak höger. För enligt min mening så är det så verkligheten ser ut. Man kan inte få allt man pekar på och man har inte alltid någon som servar en så fort man vinkar lite.
För hur ska barnen kunna bli självständiga individer när de inte får chans att själva komma på lösningar för olika situationer och problem?
Kalla mig dålig förälder om du vill men det är min syn på saken. För jag vill att mina barn ska få möjlighet att prova olika saker och vara självständiga så småningom men ändå veta att det finns någon att vända sig till när det behövs.


Lite bilder från dagen hittills!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 9 maj 2016 10:14


Veckorna går, sakta fast ändå fort. I morgon går vi in i vecka 37, alltså bara 4 veckor var till beräknat datum! Jag hoppas ju att det blir lite tidigare men det är väl lika bra att ställa in sig på att gå över istället. Så kan man ju bli glatt öve...

Av Emma - 7 april 2016 19:57


I morgon är det exakt en vecka kvar tills jag slutar jobba. Känns skönt eftersom det är tungt att jobba med magen på en yngrebarnsavdelning. Samtidigt som det ska bli tråkigt. Det har precis kommit en ny kollega i mitt arbetslag och det är mycket som...

Av Emma - 6 april 2016 08:32


Ojojoj vad tiden går! Sist jag skrev något här var i somras och efter det har det hänt massor. Jag är fortfarande kvar på samma jobb men jag jobbar bara denna och nästa vecka också. Sedan går jag hem på gravpeng. För i juni ska det nämligen komma ...

Av Emma - 25 juli 2015 10:13

Det har nu gått en vecka sedan semestern började. Helt underbart att bara få vara ledig, utan stress från skola. Fick även ett glädjande mil igår! Så nu kan jag snart ansöka om min legitimation!! Vet knappt om jag har fattat att jag faktiskt är kl...

Av Emma - 16 juli 2015 09:28

Vi är redan inne på mitten av juli månad. Examen är tagen, uppsatsen är godkänd och examensbeviset är ansökt. Jag har jobbat i en och en halv månad och det känns verkligen kanon!! Men nu är det bara två arbetsdagar kvar, idag och i morgon sedan vä...

Halmstadmamman


Emma heter jag, är 27 år och gift. Tillsammans med min man har jag 2 busiga killar födda mars 2008 och augusti 2009. Jag är nyutexaminerad förskollärare och här kan ni följa min vardag som mamma, förskollärare, fru och mig själv med allt vad det innebär.

Besök

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Bloggar


Ovido - Quiz & Flashcards