Halmstad mamman

Direktlänk till inlägg 15 april 2014

Förskollärare

Av Emma - 15 april 2014 12:30

Jag blir så fruktansvärt trött på att gång på gång få negativa kommentarer och reaktioner på mitt val av utbildning!

Jag har tappat räkningen på hur många gånger jag stött på detta när jag har varit och vikarierat. 

Det är alltid barnskötare som är fruktansvärt negativa. De anser att utbildningen är på tok för lång, att de inte förstår hur man kan utbilda sig till förskollärare. Har till och mer fått höra av en som jobbat som barnskötare i över 20 år att det är synd om mig att jag ska bli förskollärare..

Min fråga är VARFÖR?

Visst utbildningen är lång, den är 3,5 år men är inte det bara positivt? En förskollärare ska ju ge barnen en så bra start och förberedning för framtiden som möjligt och ju mer kunskap om hur man kan göra detta desto bättre, eller? 

Det är ju rätt intressant att det endast är barnskötare som har varit negativa. 

Säger nu inte att det är alla barnskötare som är negativa, men de som varit negativa har varit just barnskötare. Om man har den inställningen som de persnoerna jag stött på har kanske de ska byta jobb och jobba med någonting helt annat?


Sen alla komentarer från andra personer om att man går 3,5 år och tar massa studielån för att lära sig att byta blöjor och leka med barn.. 

Ni som tror att vi bara byter blöjor kanske ska ta och läsa på lite om vad det innebär att vara förskollärere. Jag kan säga att jag har inte en endaste gång under min utbildning fått instruktioner om hur jag ska byta en blöja. Visst jag har barn sedan innan och vet hur man ska göra, men vi har aldrig haft någon föreläsning om hur man byter blöja. Och leka, visst har vi "lekt" i skolan. Men det är inte så att vi får några tips på vad man kan leka och sedan är det bra med det, utan HUR man ska göra för att exempelvis få med alla barn och ge dem möjligheter att utveckla sig själva, hur man kan använda leken för att hjälpa ett barn som är i behov av extra stöd av något slag, hur man kan använda leken för att lära olika saker. Det finns många saker som man kan göra genom leken. Så ja, leken är en stor del av utbildningen, men inte på det sättet som många verkar tro. Barn behöver leka, både självständigt och under lite mer styrda former.


Var bara tvungen att gnälla av mig lite! 

Jag är glad och stolt över mitt val av utbildning och framtida yrke. Och jag ser verkligen fram emot juni nästa år då jag tar examen som förskollärare!






 
 
Ingen bild

Mamma

17 april 2014 19:38

Du ska vara stolt. Vi behöver förskollärarna. Och barn lär sig saker mycket bättre genom lek. Vuxna hade också behövt leka ibland. Så bry dig inte om vad de säger. De är antagligen avundsjuka för att de inte gått den utbildningen. Var stolt. Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Emma - 9 maj 2016 10:14


Veckorna går, sakta fast ändå fort. I morgon går vi in i vecka 37, alltså bara 4 veckor var till beräknat datum! Jag hoppas ju att det blir lite tidigare men det är väl lika bra att ställa in sig på att gå över istället. Så kan man ju bli glatt öve...

Av Emma - 7 april 2016 19:57


I morgon är det exakt en vecka kvar tills jag slutar jobba. Känns skönt eftersom det är tungt att jobba med magen på en yngrebarnsavdelning. Samtidigt som det ska bli tråkigt. Det har precis kommit en ny kollega i mitt arbetslag och det är mycket som...

Av Emma - 6 april 2016 08:32


Ojojoj vad tiden går! Sist jag skrev något här var i somras och efter det har det hänt massor. Jag är fortfarande kvar på samma jobb men jag jobbar bara denna och nästa vecka också. Sedan går jag hem på gravpeng. För i juni ska det nämligen komma ...

Av Emma - 25 juli 2015 10:13

Det har nu gått en vecka sedan semestern började. Helt underbart att bara få vara ledig, utan stress från skola. Fick även ett glädjande mil igår! Så nu kan jag snart ansöka om min legitimation!! Vet knappt om jag har fattat att jag faktiskt är kl...

Av Emma - 16 juli 2015 09:28

Vi är redan inne på mitten av juli månad. Examen är tagen, uppsatsen är godkänd och examensbeviset är ansökt. Jag har jobbat i en och en halv månad och det känns verkligen kanon!! Men nu är det bara två arbetsdagar kvar, idag och i morgon sedan vä...

Ovido - Quiz & Flashcards